понедељак, 20. април 2015.

ПРИПРЕМА ДЕТЕТА ЗА ПОЛАЗАК У ШКОЛУ

Полазак у школу представља велики и значајан догађај како за дете тако и за породицу. Проверавају се дететове социјалне, емоционалне, интелектуалне и друге способности.



Деца брзо уче кроз игру, песмице, приче, бајке, басне и припреме за основну школу су базиране по том принципу. На узрасту од 5,5 – 6 године тестирањем детета добија се јасна слика стања прединтелектуалних функција које показују колике су дететове могућности. Тестирање обухвата: испитивање графомоторике, артикулације, говорне анализе и синтезе, која ако се усвоји  пре поласка детета у школу и  омогућава детету лакше читање и писање.

Уколико родитељи раде с децом свакодневно, ако с њима свакодневно разговарају, читају, проширују њихов речник и дају им довољно простора да се сами покажу у вештини причања, препричавања, цртања (дете ће бити добро припремљено за школу). Свако дете се развија својим темпом, тако да родитељи треба да прате интересе и потребе свог детета. Важну улогу у припреми детета за школу има и вртић. Кроз рад у вртићу може се препознати које дете може имати потенцијалне тешкоће у читању и писању. Највеће  дилеме родитеља јесу да ли деца треба да науче читање  пре поласка у школу. Све више је деце која пре поласка у школу савладају мањи или већи број штампаних слова и читање. Ако дете жели и има интересовања, само ће научити да чита и то најчешће кроз игру, уз помоћ старије браће и сестара. Дете се не сме присиљавати. Ако дете зна да чита – добро је. Ако не зна –научиће.

Пре поласка у школу дете треба да има издиференцирану графомоторику, да разуме просторне и временске  односе, математичке вештине, правилан изговор гласова и да се граматички правилно изражава. Потребно је прилагодити ритам спавања и оброка које дете треба да има када крене у школу  и изградити самосталност код детета.

Одведите дете да види школу у коју ће ићи, испричајте му шта се тамо ради без застрашивања или претераног улепшавања. Немојте да плашите децу и претите учитељицом. Јако је важно да пред дететом изражавате позитивно мишљење о школи и да своје дилеме и страхове не показујете.

Развој концентрације је, такође, веома важан за будуће прихватање школе. Наиме, у оквиру припремног програма постоје активности налик малим часовима (на пример, час страног језика, час музичког, уметничка радионица…). Ови часови су, у просеку, око 20-30 минута, јер је то очекивана временска дужина пажње деце овог узраста. Међутим, познато је да се већ од првог разреда од детета очекује да мирује 45 минута пре него што оде на одмор од пет минута.

Зато је постепено продужавање концентрације изузетно значајно. За успостављање одговарајућих радних навика, памћење понуђених садржаја – умеће слушања и присуствовања (не само физичког већ, пре свега, менталног присуства), одлучујућа је управо дужина концентрације.

Драги родитељи уживајте са својим дететом кроз припреме за школу. Срећно!


Аутор: Радмила Чворовић, дипл.деф.логопед
Извор: mojpedijatar