понедељак, 11. април 2016.

Разлика између индивидуалног рада и индивидуализованог приступа ученику

Реформом у наставу уводи се и ставља нагласак на индивидуализовани приступ сваком ученику . Индивидуализовани приступ се разликује од индивидуалног рада. Код самосталног рада ученик извршава задатке за време наставе . Оваквим се приступом очекују и васпитно - образовни исходи који ће учитељима, ученицима али и родитељима пружити објективнији увид у оно што се од ученика очекује, његово знање, способности али и подручја на која треба обратити већу пажњу .


Шта је индивидуализација и индивидуализовани приступ ученику?

Индивидуализација подразумева следеће ставке:

  • поштују се и прихватају разлике међу ученицима
  • процес учења и подучавања обликује се уважавајући јединственост сваког детета према способностима, претходно стеченим компетенцијама и интересовањима ученика уважавајући чињеницу да ученици напредују различитом брзином и имају различите развојне путеве
  • примењују се индивидуализовани и флексибилни васпитно-образовни приступи који омогућавају задовољење различитих потреба ученика како би учитељ препознао и развио дететове способности и идентитет
  • учитељи имају значајан степен слободе у одабиру активности и садржаја васпитно-образовних исхода, метода, стратегија и облика рада, праћења и подстицања напретка ученика
  • ученицима се омогућава одређен ниво у избору активности и садржаја као и приступа учењу како би се задовољили њихови посебни интереси и потребе.
Индивидуализовани приступ ученику подразумева да се свим ученицима омогући да у што већој мери остваре жељене исходе учења, што значи да подучавање мора бити прилагодљиво, уважавајући и прихватајући различите околности, искуства и могућности ученика. Нарочито је важно водити рачуна да захтевност задатака који се стављају пред појединог ученика буде таква да му омогућава постизање успеха. Прилагођавањем начина учења и подучавања учениковим индивидуалним потребама, осим лакшег остваривања исхода учења, постиже се већа мотивисаност ученика за учење, веће задовољство школом али и веће самопоштовање.


Разлика између индивидуалног рада и индивидуализованог приступа ученику

Индивидуалан  рад ученика за време наставе значајан је јер подстиче критичко мишљење, мотивацију, планирање и самосталан приступ у решавању задатог задатка. Код индивидуализованог приступа важно је разумевање и познавање између учитеља и ученика, али и сарадња између учитеља и родитеља. Учитељ поштује и узима у обзир сваког ученика као индивидуалну особу. За време решавања задатака у индивидуалном раду у већини случајева цео разред решава исте задатке, једнаке тежине. У индивидуализираном приступу учитељ прилагођава задатке према учениковим способностима, интересовањима и потребама. Прихвата ученикове различитости и могућности. На тај начин учитељ прилагођавањем начина учења, задацима и подучавањем свим ученицима омогућује остваривање успеха у исходима учења. Ученик оваквим приступом постиже већу мотивисаност за учење, школу, гради своје самопоуздање и ствара објективни увид у своје способности.


Извор: Национални оквир курикулума