среда, 24. јун 2015.

Читалачки дневник/књижевни споменар Читалића 2016.


by Маја Радоман Цветићанин
Драги Читалићи,
Ево нас на почетку распуста када ће бити довољно времена и за читање. За оне који воле да запишу понешто док читају, ево кратког упутства о начину вођења читалачког дневника (основци)/књижевног споменара (средњошколци) за оне који желе да учествују у Смотри читалаштва ,,Читалићи 2016.''
Ученици израђују:
  • Читалачки дневник у основној школи
  • Књижевни споменар у средњој школи
  • Дигиталне саржаје захтеване Конкурсом.
Читалачки дневник (ученици основних школа)
- читалачки дневник ученици израђују током школске године уз помоћ учитеља, предметних наставника и библиотекара уписивањем најмање 5 дела, које нису у редовном школском програму, али могу бити део изборног програма (списак дела из редовног програма доступан на сајту Читалићи;
- ученици 1. и 2. разреда могу да уписују појединачна дела (песме, приче бајке и сл), а од ученика 3. разред аи старијих се очекује да читају целовита дела, те ће се само таква вредновати;
- свако дело које има више од 60% сликовног садржаја сматра се стрипом, а 3 стрипа одговарају једној књизи; у вредновање дневника ће се узети највише 9 стрипова;
- дневник се води у свесци формата А3 или А4 или одговарајућем регистратору; ученици 1. и 2. разреда пишу писаним или штампаним словима ћирилице графитном или хемијском оловком/налив-пером, а ученици осталих разреда само писаним словима ћирилице, хемијском оловком/налив-пером;
- илустрације у дневнику су ауторски рад детета у било којој техници укључујући и колаж;
- читалачки дневник може да служи и као свеска за школску лектиру, а на крају дневника треба да стоји Садржај свох дела уписаних у дневник;
- читалачки дневник садржи Изборна дела (ученик бира по сопственом нахођењу),Обавезна дела (одређује Организатор)  и Обавезни задатак (одређује Организатор).
Књижевни споменар (ученици средњих школа)
- Пошто се сматра да су ученици средњих школа овалдали вештином вођења читалачког дневника, они праве сопствени избор цитата из дела обрађиваних у редовној настави чиме формирају књижевни споменар (бележе основне податке о књизи и оно што сматрају вредним бележења – лепе мисли о животу, описе, своја запажања, коментаре и сл).
- споменар се води у свесци формата А3 или А4 или одговарајућем регистратору и може да се користи више година уз напомену о завршетку једне и почетку наредне госине вођења; пише се само писаним словима ћирилице, хемијском оловком/налив-пером;
- у књижевни споменар могу да бележе и др. дела која нису у редовном програму а на крају се формира садржај уписаних дела.
- део књижевног споменара чини Обавезни задатак прописан конкурсом Организатора или се у Садржају наводи да читалачки споменар има додатак и у ком виду.
Дигитални садржаји
Припадници свих циљних група могу да учествују у новој такмичарској категорији И-читалићи достављањем радова захтеваним Конкурсом за Реп. смотру, који расписује Организатор најкасније 1. октобра за текућу школску годину.
Током школске године ученици креирају радове (читалачке дневнике/књижевне споменаре у писаном и дигиталном облику у складу са конкурсом Републичке смотре.
Организатор расписује Конкурс за Републичку смотру најкасније до 1. октобра текуће школске године заједно са критеријумима за вредновање радова.
Задатке објављене конкурсом формира комисија Организатора, а критеријуми за вредновање се израђују на основу Стандарда постигнућа за српски језик за  први циклус и за крај основног образовања за области Вештина читања и разумевање прочитаног и Писано изражавање.

Извор: Читалићи