уторак, 9. јун 2015.

Смернице за планирање, организовање и спровођење завршног испита на крају обавезног образовања за ученике којима је потребна додатна образовна подршка


За које ученике се врши прилагођавање завршног испита?

Према члану 82, став 3 Закона о основама система образовања и васпитања („Службени гласник РС“ бр. 72/2009) ученици са сметњама у развоју и инвалидитетом полажу завршни испит у складу са својим моторичким и чулним могућностима, односно условима које захтева одређена врста сметње, односно инвалидитета. Усклађивање услова и садржаја завршног испита односи се на све ученике који остварују право на пружање додатне образовне подршке у смислу члана 2 Правилника о ближим упутствима за утврђивање права на индивидуални образовни план, његову примену и вредновање („Службени гласник РС“ број 76/10).
За ученике који завршавају осми разред према индивидуалном образовном плану са прилагођеним програмом (ИОП-1) могуће је прилагођавање услова, простора, начина рада, наставних средстава и сл;
Прилагођавање услова се може вршити и за ученике који тренутно имају здравствене проблеме који су такви да ученик може да приступи полагању испита, али се одражавају на начин полагања испита (полагање у болници, у кућним условима, посебној просторији у школи уз помоћ дежурних наставника – нпр. ортопедске повреде).
Усклађивање садржаја завршног испита може се вршити само за ученике који се према мишљењу Интересорне комисије и уз сагласност родитеља већ образују по Индивидуалном образовном плану са измењеним стандардима (ИОП-2).

Ко утврђује потребне врсте подршке за припрему и полагање завршног испитаза ученике којима је додатна подршка приликом полагања испита потребна?

Педагошки колегијум, Стручни тим за инклузивно образовање и тим / тимови за пружање додатне образовне подршке у сарадњи са родитељима, односно старатељима ученика утврђују потребне врсте подршке за припрему и полагање завршног испита за ученикекојима је додатна подршка приликом полагања испита потребна.
Школе податке о ученицима којима је додатна подршка приликом полагања испита потребна достављају Окружној уписној комисији која обезбеђује друге видове подршке (дежурне наставнике, штампање тестова на Брајевом писму или са увећаним форматом слова и слика...)

Шта подразумева прилагођавање простора и услова за полагање завршног испита?

У зависности од моторичких и чулних могућности, степена и врсте инвалидитета и образовних потреба ученика, услови за полагање завршног испита могу бити прилагођавани на следећи начин:
- посебна просторија у школи за полагање завршног испита, уколико је то у интересу ученика уз присуство обучених дежурних наставника за пружање додатне подршке (а то може бити читање задатака или уписивање одговора, усмеравање пажње, помоћ у разумевању текста или превођењу са и на на матерњи језик);
- одређивање сталног пратиоца током испита у школи, уколико је то у интересу ученика (то је особа коју ученик добро познаје, обично наставник из школе, учитељица, лични пратилац);
- полагање завршног испита у кућним условима, уколико то захтева природа болести, односно инвалидитета;
- полагање завршног испита у болничким условима, уколико то захтева природа болести, односно инвалидитета;
- време за полагање завршног испита може бити продужено или распоређено на краће интервале за рад, уколико је то у интересу ученика.
           
За које ученике се врши прилагођавање садржаја завршног испита и како?

За ученике који су учили по ИОП-у са измењеним програмом (прилагођеним образовним стандардима – ИОП-2 ) школски тимови припремају тестове за онај предмет у којем се ученик образовао по ИОП-2. Уколико се ученик није образовао са измењеним стандардима из свих предмета који су обухваћени комбинованим тестом, задатак Тима за подршку и СТИО тима је да припреми тест/ове у складу са циљевима и исходима ИОП-2, што значи да могу да могу бити измењени задаци и само за један или два предмета.
Ученик који се образује по ИОП-2, из једног или свих предмета, остварује право на упис под посебним условима ( што значи да су на завршном испиту за те предмете били измењни и садржаји теста или делови комбинованог теста).
У припреми тестова, Тим за подршку и СТИО тим руководе се циљевима и исходима ИОП-а2, као и задацима из збирке за полагање завршног испита и одређују врсту подршке током полагања. Тестове потписују чланови ИОП тима. Ови тестови треба да имају исти однос познатих и непознатих задатака као тестови за остале ученике. У изузетним случајевима, уколико је то у интересу ученика, тестови знања који се припремају у школама не морају имати, као што је уобичајено, 20 задатака. Број задатака ће зависити од циљева наставе, очекиваних исхода, сложености захтева који се постављају пред ученика и композиције теста.Чланови тима припремају ученике за завршни испит. Школски тим припрема и упутство за оцењивање тих тестова.

Како се ученици који су се образовали по ИОП-2 уписују у средње школе?

У циљу квалитетне примене афирмативних мера за упис ученика са сметњама у развоју у одговарајуће средње школе, од основних школа се очекује да спроведу индивидуалне програме професионалног усмеравања у које треба укључити родитеље или старатеље ученика. Пожељно је да се у овај процес укључе и потенцијалне средње школе. Упис у одговарајућу средњу школу врши се уз подршку Окружне уписне комисије.

Извор: www.mpn.gov.rs