четвртак, 5. март 2015.

ВЕЖБЕ ЗА ПРАВИЛАН ИЗГОВОР ГЛАСОВА



Код већине деце говор се развија спонтано и природно али има и малишана којима то иде тешко и имају потешкоћа да савладају ову вештину. 

Родитељима је најважнији напредак детета у психофизичком развоју,развоју говора и развоју моторичких способности. Чињеница је да има све више деце са одступањем у изговору гласова. Поремећај у изговору гласова назива се ДИСЛАЛИЈА. Савети логопеда им могу помоћи у решавању проблема. .Бројни су разлози који до тога доводе.

Ено неколико начина како ви као родитељ у сарадњи са логопедом можете да помогнете детету у побољшању функције говорних органа кроз разне активности и игру. Потребно је радити вежбе логомоторике, заједно са дететом 5 минута свакодневно, а циљ им је да се јачају мишићи говорних органа. Напомињем да ове вежбе нису замена за одлазак код логопеда већ само допуна за оне родитеље који не могу имати сталну сарадњу са логопедом у оној мери колико је детету потребно.


Вежбање уз помоћ хране


Жвакање чврсте хране је изузетно важно, осим редовних оброка покушајте и са другим здравим намирницама: суво воће, кифле, сир, жваке, суво грожђе, переце, кокице, гумене бомбоне, штапиће.




Сисање ствари

Разне цевчице које су танке и закривљене, спортске флашице са дугачким сламкама. Лизалице и тврде бомбоне спадају у слаткише али са њима се и одлично вежба јер се врши велики притисак на мишиће уста.



Вежбе дувања

Ове вежбе су највише интересантне деци јер се састоје од игре и забавне су. За активности дувања користите балоне, дечије звиждаљке, трубе, фруле и остале дувачке инструменте. Правите балоне од сапунице. Направите такмичење са вашим дететом тако што ћете ставити на сто комадиће стиропора, папириће или лакше пластичне куглице и видите ко ће више да их одува са стола. Воденим бојама направите слику дувањем тако што ћете нанети више водене боје на папир а затим дувајте у папир како би се боја разлила у занимљив цртеж. Када сте напољу пронађите маслачак И дувајте у њега.


Изражавање емоција

Имитирајте различите емоције и тражите од детета да покаже како изгледа када је:

  • љут (намрштено лице, наборано чело, а ако је јако љут – усне развучене, зуби стиснути)
  • срећан (различити осмеси -затворених уста – благи осмејак; отворених уста -да се виде и зуби; јако срећан – уста широм отворена)
  • уплашен (заокругљена уста, као за „О“, очи широм отворене)
  • тужан (уста накривљена на доле, лице намрштено)



Гимнастика језика

Користите огледало тако што покажите детету задатак и уз јасну инструкцију тражите да га понови:


  • исплази језик доле до браде
  • исплази језик горе до носа
  • умотај језик као палачинку, са страна ка унутра
  • умотај језик на доле, заглави врх језика иза доњих зуба
  • умотај језик на горе, иза горњих зуба
  • гурај језиком образ, један па други
  • стави језик између горњих зуба и усне, гурај напоље горњу усну
  • стави језик између доњих зуба и усне, гурај напоље доњу усну
  • усне затворене, мрдај језик лево-десно, од једне до друге ивице усана
  • усне отворене, мрдај језик лево-десно, од једне до друге ивице усана
  • оближи усне у круг, па још једном али на другу страну, промени правац
  • цоктање – увлачење ваздуха, зуби стиснути, језик одмах иза зуба, врхом додирује доње зубе
  • коњски кас – пуцкетање језиком о средину тврдог непца
  • надувај образ, један па други
  • надувај оба образа, лупкај образе руком тако да полако издуваш ваздух
  • увуци образе унутра, као да их је неки мали усисивач у устима повукао, или као да си јако мршав
  • развуци усне у осмех
  • напући усне за пољубац
  • развуци усне на једну па на другу страну лица, као да се смеје само пола лица
  • грицкај горњим зубима доњу усну
  • грицкај доњим зубима горњу усну
  • пробај да загризеш језик са обе стране (леве и десне), рашири га скроз
  • и за крај, један велики зев, уз нагло испуштање ваздуха, да усне забриде као када коњ њишти.

Вежбе организујте тако да буду занимљиве вашем детету. Не тепајте детету него са њим причајте јасно и разговетно. Увек ослушкујте како ваше дете изговара глас који је коригован и опомињите га ако изговори погрешно, али исто тако и похвалите свако правилно изговарање.

Потребно је нагласити да необраћање пажње на постојање проблема и не укључивање у терапију, може се касније негативно одразити на способност усвајања и савладавања вештина читања и писања детета.



Извор: mamaitata.rs