уторак, 3. март 2015.

ЗАШТО ЈЕ АСЕРТИВНОСТ БОЉА ОД АГРЕСИВНОСТИ И ПАСИВНОСТИ?



Људи су склони да у ситуацијама конфликта “склизну” најчешће у два облика понашања. Агресивно, када смо груби према саговорнику, не поштујемо његове жеље и захтеве, нити његову личност, или пасивно где се пред саговорником повлачимо и не умемо да се заузмемо за своје жеље и потребе, а да испоштујемо другу страну. Агресивни људи често вичу, псују и бесни су, док се пасивни људи из страха повлаче пред изазовима како не би угрозили другу особу или једноставно не знају адекватан начин којим би се изборили за свој циљ. У случају агресивног понашања  ви осећате бес према онима који вас блокирају у остварењу ваших циљева и пре покушавате некако да им наудите него што покушавате да добијете оно што желите. Ви снажно верујете да други људи не смеју на било који начин да вас осујете односно спрече у ономе што желите. Емоционално сте искрени али на неадекватан начин што често представља ометајући фактор у односу са другим људима везано за ваше циљеве. Понашате се активно и наметљиво. Ви у потпуности себе изражавате и често претерујете у томе. Осећате се правдољубиво и супериорно  у односу на друге људе и тежите да их обезвредите. Такође можете осећати кривицу поводом вашег непријатељског понашања. У случају пасивног понашања ви нешто желите али не изражавате искрено вашу жељу или не предузимате било какав напор да дођете до тога што желите. Уместо тога, ви се окрећете индиректним, пасивним или на неки начин неискреним начинима деловања. Често не признајете себи шта стварно желите а шта не. Беспотребно спутавате себе и понекад чак ускраћујете себи неке од својих базичних (основних) потреба. Имате тенденцију (склоност) ка емоцијама анксиозности, повређености и беса.

Златну средину, и обично пожељан метод у доласку до свог циља представља асертивно понашање. Асертивност представља изражавање мисли, осећања и уверења на директан, искрен и адекватан начин без угрожавања права друге особе. То  значи да се ја борим за остварење свог циља, али уз пуно поштовање других људи и њихових потреба у том процесу. Асертивно понашање подразумева заузимање за себе, одбијање неразумних захтева и тражење онога што желите. Агресивно понашање подразумева обезвређивање друге особе. Асертивно понашање је позитивно, агресивно понашање је негативно.

Како асертивно понашање изгледа?

Препоручује се да се у асертацији увек креће од себе, тачније да јасно кажете шта ви мислите, шта осећате, шта желите или не желите.

Основна порука у асертацији је:

  • ја овако мислим;
  • ја се овако осећам;
  • овако ја видим ситуацију,
  • ја (не) желим.
  • ова порука описује особу и изречена је без доминације, понижавања или деградирања друге особе, особа штити своје право и поштује право друге особе, ова порука се изражава свим каналима комуникације (вербално и невербално).

Примери асертивног комуницирања:

  • Молим вас немојте ме прекидати.
  • Можеш ли ми тачно рећи шта ти смета у мом понашању?
  • То је прескупо за мене, покажите ми молим вас јефтиније хаљине.
  • Разумем да ти је потребно друштво, али мени не одговара да се видимо данас.
  • Ако ме не обавестиш до 8 увече, ја ћу направити друге планове.
  • Мислим да си јако напредовала у писању извештаја.
  • Можеш ли ми позајмити своја кола на дан?
  • Не хвала… Заиста не желим више торте… Молим вас испоштујте ме и немојте ме више нудити.
  • Он се, по мом мишљењу, није некоректно понашао према вама.
  • Волела бих да отворено разговарамо о твом кашњењу.


Свака особа има капацитет да асертивно разговара. И свака особа има базично асертивно право – а то је право да се заузме за себе. Међутим, јако је битан начин на који то особа ради, важно је да заиста мисли оно што говори, да то буде аутентично. Не може неко ко је у стању дисфункционалног беса разговарати асертивно док не промени осећање. Јер ако особа говори једно а невербално манифестује нешто друго, може изгледати смешно, неозбиљно или чак манипулативно. Дакле, асертивност је став. И то став у који дубоко верујемо.

Ево још једног примера како асертивна комуникација може да изгледа:

asert

Све време док се трудите да асертивно дођете до својих циљева, важно је да "слика и тон" говоре исто. Неопходно је да ваша фацијална експресија, мимика и гестикулација буду у складу и да јасно говоре о истом циљу.



Како још изгледа асертивно понашање?


  • Када изражавате вашу жељу да нешто не урадите употребите одлучно „не“. Не остављате одлуку на другој особи и немојте бити дефанзивни.
  • Причајте чујним и снажним гласом. Избегавајте кукање, грубе и оптужујуће изјаве.
  • Одговарајте што је могуће брже и краће без употребе дугих пауза.
  • Када се од вас тражи да урадите нешто неразумно, тражите објашњење и пажљиво га саслушајте. Како сматрате да је адекватно, предложите алтернативно решење или понашање које бисте ви радије користили у одређеној ситуацији.
  • Искрено изразите ваша осећања без избегавања, нападања других или правдања својих поступака на дефанзиван начин.
  • Када изражавате недопадање или неслагање, покушајте да другој особи кажете тачно шта вам се не допада или у чему се не слажете. Не нападајте другог, немојте „лепити етикете“ или наглашавати да он или она заслужују да буду обезвређени или кажњени.
  • Препознајте корисност ја порука уместо ти/ви порука али немојте се овог слепо држати јер некада и ја поруке могу садржавати негативне нездраве емоције. На пример ако сте незадовољни понашањем продавца можете љутито рећи „Осећам се јако изиритирано када покушавам да купим сукњу код Вас а Ви се тако понашате!“ или можете рећи смиреним тоном „Стварно ми делујете напето данас. Више ми се допада Ваш смиренији приступ.“ Према томе, немојте прецењивати вредност ја порука.


На крају не заборавите да у непријатним ситуацијама увек постоји могућност избора, односно начин постизања неког циља зависи од Вас. Ми предлажемо асертиван начин.



др Вукашин Перовић
клинички психолог Оливера Новаковић




Извор: Ellis A., Tafrate R.C. (1997) „How to control your anger before it controls you“ Citadell Press Book